DYREKTOR: mgr Barbara Gajda - Konieczka
WICEDYREKTOR PRZEDSZKOLA: mgr Agnieszka Marinow
WYCHOWAWCY GRUP w roku szkolnym 2025/26
- GRUPA I Delfinki - mgr Bożena Chudebska, "Dziecko w świecie przyrody".
- GRUPA II Żółwiki -mgr Małgorzata Groborz,
- GRUPA III Muszelki -mgr Sylwia Cieślik, mgr Barbara Kaszowska, mgr Agnieszka Marinow.
- GRUPA IV Złote Rybki -mgr Weronika Łukasik, mgr Karolina Kaczor, mgr Justyna Gałka.
- GRUPA V Rekinki - mgr Iwona Nowak, mgr Natalia Gibek.
PROGRAMY AUTORSKIE
Program własny Agnieszki Marinow "Kto Ty jesteś? Polak mały!"
Program, wykorzystując dziecięcą ciekawość do poznawania i przeżywania, uczy poszanowania symboli narodowych,budzi poczucie tożsamości narodowej i regionalnej dziecka, a także upowszechnia ogólną wiedzę z zakresu edukacji patriotycznej w wieku przedszkolnym. Głównym celem programu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski.
Cele ogólne:
- kształcenie uczucia przywiązania do swojej rodziny, przedszkola, miasta i kraju,
- urozmaicanie zajęć poprzez wprowadzenie do programu zajęć elementów wychowania patriotycznego,
- upowszechnianie wiedzy historycznej wśród dzieci;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspomaganie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształcenie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w szkole,
- kształtowanie szacunku do rodziców oraz innych członków rodziny,
- poznanie symboli narodowych,
- zrozumienie znaczenia symboli narodowych oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu,
- poznanie historii Święta Niepodległości Polski,
- przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków,
- naśladowanie pozytywnych tradycyjnych zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych,
- kształtowanie szacunku do własnego kraju,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
- współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji Śląska
- poznanie znaczenia słów w gwarze śląskiej
- poznanie pracy górnika jako elementu historii Śląska
PROGRAM AUTORSKI pt. „DZIECKO W ŚWIECIE PRZYRODY”
Miejskiego Przedszkola nr20 w Katowicach opracowany przez
mgr B.Chudebską w oparciu o podstawę prawną
Program autorski stworzony został w oparciu o własne działania i pomysły. Założenia programowe pozwoliły na stworzenie wizji, w której dziecko ma wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy. Program sprzyja rozwojowi umysłowemu, zdrowotnemu a w szczególności emocjonalnemu dziecka.
Wstęp
Przyroda która nas otacza jest jednym z najskuteczniejszych czynników aktywizujących dzieci w wieku przedszkolnym, a świat fauny i flory może stać się bogatym źródłem przeżyć i doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. W wielu przypadkach jednak niewystarczająco wykorzystuje się najbliższe otoczenie jako miejsce edukacji ekologicznej, a tym samym obserwacje i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, pozbawiają przedszkolaka poznawania i przeżywania jej bogactwa i uroku. Treści przyrodniczo - ekologiczne w sposób szczególny tą aktywność wyzwalają, pobudzając dziecko do działania, rozwijają jego osobowość. Aby więc osiągnąć pozytywne rezultaty w działalności przyrodniczej należy dzieciom stwarzać okazje do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Opracowany program spełnia właśnie przydatną funkcję dążącą nie tylko do poszerzenia dziecięcej wiedzy, lecz także do pobudzania i rozwijania jego procesów poznawczych, zainteresowań intelektualnych, oraz kształtowania pozytywnych przekonań emocjonalnych. Program kładzie akcent na kształcący charakter wiedzy i dążenia do tego, by dziecko nie tylko znało własne otoczenie, lecz w miarę swoich możliwości- rozumiało i dbało o świat w którym żyje. W programie zalecam również celowo organizowaną działalność wychowanków w otaczającym ich świecie przyrody, aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami poprzez czynne działania takie jak metody tropiące, badawcze i eksperymenty w „Edukacyjnym ogrodzie”. Uważam , że bezpośredni kontakt dziecka z przyrodą i dbałość o nią w znacznym stopniu przyczynia się do nabierania pozytywnych nawyków nie tylko zdrowotnych, ale i emocjonalnych jak: opiekuńczość, systematyczność i odpowiedzialność.
Cele Programu
Cel ogólny
To stwarzanie sytuacji i możliwości sprzyjających poznawaniu przez dziecko otaczającej go przyrody, oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe
1. Nabywa przeświadczenia, że człowiek jest częścią przyrody i podlega określonym prawom natury.
2. Aktywnie podejmuje proste działanie na rzecz ekologii.
3. Czynnie podejmuje zadania w pielęgnowaniu roślin i zwierząt.
4. Zakłada hodowle roślin.
5. Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie z nadchodzącą porą roku.
6. Pomaga i udziela się w akcjach charytatywnych organizowanych przez instytucje i stowarzyszenia proekologiczne na rzecz ochrony środowiska
7. Uczestniczy w zabawach tropiących, badawczych i poszukujących na terenie edukacyjnego ogrodu.
8. Czuje się odpowiedzialny za swoje otoczenie poprzez zajęcia okolicznościowe i zabawy dydaktyczne w terenie.
9. Udziela się w ogólnopolskich projektach i kampaniach organizowanych na rzecz przyrody i ekologii.
Metody
Metody czynne: zadań stawianych do wykonania, kierowana własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń, odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie.
Metody słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje
Metody percepcyjne: przykładu, pokazu i obserwacji
Metody holistycznego i polisensorycznego poznawania świata, oraz (fiszki) technikami C.Freineta
Formy pracy: Indywidualna, w parach, zespołowa, z całą grupą.