shim

Biuletyn gr. III - MUSZELKI

 

GRUPA III - MUSZELKI 

 

 ROK SZKOLNY 2020/21

 

 

NAUCZANIE ZDALNE

 

W TYM TYGODNIU REALIZUJEMY PROJEKT EKOLOGICZNY "MOGĘ ZATRZYMAĆ SMOG - PRZEDSZKOLAKU ZŁAP ODDECH"

PIĄTEK

DZISIAJ ZAPRASZAMY NA ZABAWY Z CZYSTYM POWIETRZEM

Posłuchaj co to jest powietrze

Powietrze jest bezbarwne i bezwonne, nie posiada smaku i nie przewodzi prądu. Słabo rozpuszcza się w wodzie. Jego gęstość zależy od wielu czynników, m.in. od stopnia wilgotnościtemperatury czy składu, w tym zanieczyszczeń. Powietrze ulega sprężaniu i rozprężaniu, a także skraplaniu. Bez zasilonego w tlen powietrza nie byłoby możliwe życie na Ziemi.

ZAPRASZAMY NA ZABAWY Z  NIM: 

„Zatkany nos”

Dziecko zatyka nos i usta na kilka sekund. Następnie dorosły zadaje pytania:

Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? Oddychać.

Czym oddychamy? Powietrzem.

- Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? Udusilibyśmy się. Nie można żyć bez powietrza.

"Masażyk"

Dziecko siada na podłodze, za nim siada dorosły i wykonuje masażyk w rytm utworu „BOLERO” M.RAVELA

- Opuszkami paluszków wpinamy się od dołu do góry pleców,

- Głaszczemy rączkami plecy,

- Jednym paluszkiem kreślimy koła - kulę ziemską,

Po zakończeniu utworu może nastąpić zamiana ról.

„Bulgotanie”

Udowadniamy że powietrze istnieje. Ustawiamy na stoliku przezroczystą szklankę napełniona wodą i dmuchamy na jej powierzchnię – na tafli wody ukazują się małe fale. Następnie bierzemy słomkę zanurzamy ją w wodzie. Kiedy wydychamy powietrze woda bulgocze. Wydychane przez nas powietrze ukazuje się w postaci bąbelków i wypływa na powierzchnię. Powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne, dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć.

Starszym dzieciom możemy zabawę uatrakcyjnić dolewając troszeczkę mydła czy płynu do mycia naczyń, jednak upewnijmy się najpierw czy dziecko prawidłowo wydycha powietrze.Trzymając się zasady „Wdech nosem – wydech ustami” 

Ćwiczenie „Drzewo wesołe – drzewo smutne”.

(Dziecko i dorosły przygotowują kartki papieru, którą składają na dwie równe połowy i kolorowe kredki)

Każdy z Was na jednej połowie kartki narysuje drzewo, które jest smutne.

odpowiedzcie

Jak takie drzewo może wyglądać? Co mu przeszkadza w życiu? Jakie jest jego otoczenie i ono samo?

Następnie na drugiej połowie razem rysują drzewo wesołe.

odpowiedzcie

Czym różni się od smutnego? Co sprzyja jego egzystencji?

KARTY PRACY Z PROJEKTU

 kolorowanka 

 odszukaj różnice

CZWARTEK

DZISIAJ UCZYMY SIĘ O  SMOGU

1. ZAGADKI

„Bywa czarny, siwy, bury. Płynie z kominów pod chmury" /dym/

Kto mieszka w jamie tuż nad Wisłą I zionął ogniem jak ognisko?" (smok)

2. ZAPRASZAMY NA FILM „SmoG”

3. Lepsze jednak czyste powietrze. Zapraszamy do wysłuchania piosenki.

4. Zapraszamy do zabawy rytmicznej ze zjawiskami  atmosferycznymi, które bardzo pomagają w walce ze smogiem.

5.Zapraszamy do dyktanda rysunkowego.

Przygotuj dużą białą kartkę i  kolorowe kredki. Uważnie słuchając  co czyta dorosły  spróbuj narysować  dokładnie taki obrazek

(dorosły nie śpieszy się z czytaniem, czeka, aż dziecko skończy rysować zadanie dopiero czyta kolejne. Może przypominać  ale nie liczy, nie wskazuje i nie radzi, po prostu nadzoruje samodzielną pracę dziecka)

  • Na środku kartki narysuj wysoki komin w biało czerwone paski.
  • Z komina dymią cztery małe kolorowe   kwiatki.
  • Nad kominem świeci słonko i płyną dwie wesołe chmurki.
  • Obok komina rośnie zielona trawka.
  • Na kominie usiadły dwa motyle.

6. Spójrz na historyjkę obrazkową i odpowiedz na pytanie kto jest groźniejszy Smok czy Smog?.

Dorosły może poczytać Wam tekst.

 

Jeżeli nie jesteście zmęczeni to możecie wydrukować i pokolorować.

7. Teraz  ćwiczenia na zdrowe płuca. 

Dorosły może uchylić okno. 10 razy - zróbcie głęboki wdech nosem podnosząc ręce w górę (potrzymaj powietrze licząc do trzech) i wypuść powietrze ustami opuszczając ręce w dół.

8. KARTA PRACY Z PROJEKTU

 plątaninka

 kolorowanka pojazdy

Religia zdalna 15.04

Temat: Kościół naszym domem

  1. Spontaniczna modlitwa rodzica z dzieckiem
  2. Piosenka „kościół naszym domem” 
  3. Zagadka „Co niedzielę tu wchodzimy i w nim wspólnie się modlimy.”
  4. Opowiadanie

„Julka w niedzielny poranek wybrała się z rodzicami do kościoła. Przy drzwiach wejściowych mama pomogła jej umoczyć rękę w wodzie święconej i Julka uczyniła znak krzyża. Następnie cała rodzina weszła do środka. Julka uklękła obok mamy, by przywitać się z dobrym Bogiem. Kiedy cicho usiadła w ławce, zauważyła Kacpra, który stał niedaleko ze swoim tatą. Gdy zaczęła się Msza Święta, ksiądz Jan, kuzyn mamy Julki, zaprosił wszystkie dzieci, aby podeszły bliżej, i powiedział:

– Kościół jest domem Boga. Jest miejscem, do którego przychodzimy, aby przypominać sobie o Bogu, słuchać o Nim i modlić się. Niektórzy ludzie wchodzą chętnie do kościoła, gdy przechodzą obok niego, aby się chwilę pomodlić. Wiedzą, że tutaj mogą łatwiej spotkać się z Bogiem. W kościele gromadzimy się przy specjalnym stole, który nazywa się ołtarz. Wygląda on bardzo odświętnie: jest przykryty białym obrusem, stoją na nim świece, a przy nim kwiaty. Wszystko, co znajduje się w kościele, przypomina nam o dobrym Bogu.

Po skończonej Mszy Świętej, gdy wszyscy wyszli z kościoła, Julka zapytała mamę, dlaczego w kościele jest tak dużo kwiatów.

– Ludzie chcą w ten sposób podziękować Bogu za to, że troszczy się o nich.

– A jeśli nie mam kwiatka, to jak mogę podziękować Bogu?

– Wystarczy, że powiesz Mu „dziękuję”. Na pewno cię usłyszy.

Julka wróciła do kościoła, uklękła przy ołtarzu i najpiękniej jak umiała podziękowała Bogu za to, że opiekuje się nią i jej rodziną.”

 5. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat opowiadania:

– Co Julka uczyniła po wejściu do kościoła?

– Czyim domem jest kościół?

– Po co chodzimy do kościoła?

6. Modlitwa

Boże, ty podarowałeś nam dom, w którym czujemy się bezpieczni. Dziękujemy Ci za nasz kościół i prosimy Cię, abyśmy zawsze dobrze się w nim czuli i chętnie do niego przychodzili opowiadać Ci o naszych troskach. Amen

UWAGA KONKURS!!!

Wybuduj z klocków lub innych dostępnych materiałów kościół. Zrób zdjęcie wykonanej przez Ciebie pracy konstrukcyjnej.

Następnie wyślij zdjęcie na adres zadania.mp20@gmail.com . Będą niespodzianki J Miłej zabawy J J J

ŚRODA

RELIGIA 14.04.2021 r.

Temat: Kościół miejscem spotkania z Jezusem cd.

 

  1. Modlitwa piosenką „Bóg kocha mnie” 
  2. Animacja pt. Co robimy w kościele cz.2 ? 
  3. Ułóż puzzle pt. Wnętrze kościoła 

DZISIAJ SEGREGAUJEMY ŚMIECI

1. Zapraszamy do obejrzenia filmiku

2. PRACA PLASTYCZNO - TECHNICZNA

Przygotujcie: nożyczki, kolorowy papier, klej, gazety z reklam sklepowych. Wycinajcie różne produkty i segregujcie je do zalecanych koszy na śmieci. Stwórzcie podobne prace podglądając podany wzór.

 

3. Ważna piosenka "Gdzie jedzie śmieciarka”

Tekst podpowie Wam gdzie pojadą posegregowane odpady i co to jest wysypisko śmieci?

PROŚBA DO WSZYSTKICH DZIECI

A ja mam prośbę do dzieci by nie zostawiały śmieci.

Czy to w górach, czy nad morzem cały kraj jest naszym domem.

Tu mieszkamy, tu żyjemy i tu ładnie mieć pragniemy.

4. KARTA PRACY Z PROJEKTU

  zadanie

5. ZADANIE DETEKTYWISTYCZNE

Wyszukaj z osobą dorosłą we własnym domu opakowanie, na którym znajdziesz taki znak. Dowiedzcie się co on oznacza.

Pokoloruj go w odpowiednim kolorze.

 

 

WTOREK

JESTEŚMY EKOLOGICZNI

Jest Ci ekologia bliska?

Nie zaśmiecaj środowiska!

Po pikniku, po biwaku

Zawsze sprzątaj przedszkolaku!

Nie rozrzucaj wkoło śmieci!

Śmieć do kosza zawsze leci

Dobrze, gdy do właściwego

Segregację znaj kolego!

Szanuj zieleń, nie depcz trawy

I wybieraj do zabawy

Otoczenia odpowiednie

Niech przy Tobie kwiat nie więdnie! 

Dbaj o ilość lania wody

Nie lej tylko dla przygody

Woda ważna jest dla życia

Czysta – zdatna do użycia

Wody więc nie zanieczyszczaj

Jeśli ekologia bliska

By też mogły żyć zwierzęta

I rośliny – zapamiętaj! 

Dbaj o otoczenie całe

Źródła mocy doskonałe

Czerp energię z wiatru, słońca

Nie świeć światła tak bez końca 

Musisz zadbać o planetę

Szanuj ją tak, jak Kobietę

Stosuj dobre zachowania

Warte do naśladowana

Autor: Agata Dziechciarczyk

1. JAK PAN PROFESOR I PISARKA ZOSTALI EKOLOGAMI 

Obejrzyjcie uważnie filmik i pomyślcie czy Wy też możecie zostać ekologami?

2. WYSŁUCHAJCIE PIOSENKI DLA EKOLOGA

3. PRAWDA I FAŁSZ

Dorosły pyta czytając tekst, dzieci odpowiadają- Prawda-Fałsz

EKOLOG TO:

  • Człowiek, który ceruje dziury?
  • Dokarmia ptaki w zimie?
  • Segreguje śmieci?
  • Oszczędza wodę i prąd?
  • Słucha głośnej muzyki w lesie?
  • Myje auto w rzece?
  • Sadzi młode drzewka?
  • Wypala łąkę?
  • Kocha ptaki i zwierzęta?
  • Pomaga przyrodzie?

Jeżeli odpowiedziałeś prawidłowo na wszystkie pytania BRAWO!!!

Jesteś już ekologiem.

4. KARTY PRACY Z PROJEKTU 

  kolorowanka 1

  kolorowanka 2

 

PONIEDZIAŁEK

22 KWIETNIA OBCHODZIMY ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI

1. Wiersz dla Ziemi

„ZMARTWIENIA ZIEMI” (autor nieznany)

Ziemia jest domem moim i twoim i bardzo o to się niepokoi:

Czy ją szanują dorośli i dzieci? Jak długo Słońce będzie nam świecić?

Czy o nią dbamy wciąż należycie? Jak długo będzie na Ziemi życie?

Czy ochrona Ziemi to tylko moda? Bo jeśli tak – to wielka szkoda.

 - Nie martw się Ziemio – mówią jej dzieci

 - Słońce cudownie dzisiaj nam świeci.

Ptaki fruwają i szemrze woda, a na ochronę ciebie sił nam nie szkoda.

My o ochronie zaś pamiętamy i zniszczyć ciebie nigdy nie damy.

2. Wysłuchajcie piosenki i dowiedzcie się jaka jest Ziemia.

3. Przesłanie - „Gaja znaczy Ziemia”

Zapraszamy do obejrzenia filmiku

4. Pokoloruj planetę Ziemię  powiedz dlaczego właśnie dziś jest zadowolona.

5. PANI ELIZA ZAPRASZA WAS DO ZABAW RYTMICZNYCH

   zabawy z mieszkańcami planety Ziemi

Do zabawy przygotujcie dwie duże łyżki

6. KARTA PRACY Z PROJEKTU

 ćwiczenia graficzne

 

 

TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta z wiejskiego podwórka

 

PIĄTEK 

1. Zagadka, kto dzisiaj będzie bohaterem dnia?

Choć się zielonej trawy naje,

to jednak białe mleko daje.   

Lubi owies, lubi siano,

Rży i parska w stajni rano.

Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.

2. Obejrzyj filmik edukacyjny o mleku

 Jak produkowane jest mleko?

3. Pośpiewajmy razem

 Piosenka „Kotek i krówka”

4. Teraz trochę ruchu - ruletka ćwiczenia gimnastyczne

5. Poszukaj zwierząt z zagadki i pokoloruj

 karta pracy

6.Praca plastyczna do wyboru

Praca plastyczna orgiami z kółek

 kolorowanka 1

 kolorowanka 2

Dla chętnych eksperymenty z mlekiem

CZWARTEK

1. Kto mieszka w kurniku? – rozwiąż zagadki, a otrzymasz odpowiedź na to pytanie.

Chodzi po podwórku i grzebie łapkami. Znosi jajka. Mówią o niej ptak domowy, nazwijcie ją sami. (kura)

 

Maleńkie, puszyste, gdy wrona je spłoszy, wnet z piskiem się kryją pod skrzydła kokoszki. (kurczęta)

 

W każdej wsi jest wielki budzik, który co dzień wszystkich budzi. (kogut)

 

Lubię pływać w stawiekażdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.(kaczka)

 

Chodzę gęsiego, białe piórka mam i po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)

 

Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij, popatrz – mam korale.
Po podwórku dumnie kroczę, jak się złoszczę, to gulgoczę. (indyk)

2. Nazwij zwierzęta na obrazkach:

 

3. Kura i kurczątka – praca plastyczna. Pomaluj brązową farbą jedną rękę. Odbij ją na kartce i domaluj dziób, grzebień, nogi i oko. Tak powstanie kura. Teraz końcówkę palca zamocz w żółtej farbie i odbij ją na kartce – w ten sposób powstaną kurczęta. Dorysuj im dzioby, nogi i oczy.

 4. Kurki zbierają ziarenka – ćwiczenia oddechowe: na środku stolika położona jest kartka z narysowaną miską. Na stoliku rozrzucone są kulki z krepiny . Zadaniem dziecka jest zebranie za pomocą słomki jak największej ilości „ziarenek” (kulek z krepiny) do miski.

 

UWAGA! Kulki muszą być na tyle duże, żeby dziecko nie wciągnęło ich do słomki!!

RELIGIA:

Temat: Poznajemy mszę świętą czyli Eucharystię

  1. Dowolna modlitwa rodzica z dzieckiem
  2. Oglądanie animacji pt. „ Po co chodzić do kościoła cz. 1”
  3. Oglądanie animacji pt. „Gdzie celebrujemy Mszę Świętą? cz.2” 
  4. Krótka rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści obejrzanej animacji
  5. Modlitwa piosenką „Bóg nie umarł Jezus żyje

ŚRODA

1. Rozwiąż zagadkę:

 

Wiosną rządzą podwórkiem

Jedne szczekają, drugie gęgają

 Rożne dźwięki wydają

Jedne są duże drugie malutkie

 Ale wszystkie bardzo milutkie. ( zwierzęta na wsi)

Powiedz, jakie znasz zwierzęta z wiejskiego podwórka? 

 

2. Oglądanie bajki, połączone z aktywnym słuchaniem  „Szukam mamy” – nauka dzieci zwierząt.

  https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

 Rozmowa na temat opowiadania :

 – Kto szukał swojej mamy?

 – Jakie zwierzęta występują w opowiadaniu?

– Jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt z opowiadania?

 

3. Ćwiczenia językowe z wykorzystaniem wiersza T. Kwiatkowskiej ,,Przeciwnie”.

Dzieci słuchają wiersza i dopowiadają słowa o znaczeniu przeciwnym.

Coś jest duże, a coś...

 Coś jest słodkie, albo...

Coś jest czarne, a coś...

 Inne smutne lub...

Jedno tłuste, inne....

 To jest proste, a to...

 Tamto cienkie, a to....

To głębokie, a to....

 Coś jest głośne, a coś...

 Może piękne być lub...

 Wiele jest przeciwstawnych słów,

To wysokie, a to …

 więc się pobawimy znów.

Coś gładziutkie jest lub...

 

 

RELIGIA:

Temat: Jezus jedyną drogą do nieba

1. Modlitwa "Ojcze nasz"

2. Animacja "Jezus jedyną drogą do nieba"

3.Kolorowanka "Jezus Chrystus"

 

WTOREK

Witam Was bardzo serdecznie na zajęciach rytmicznych.

Przypomnijmy sobie piosenkę o wiośnie:

1. Czym powitać cię wiosenko,

    gdy zielona wracasz znów.

    Chyba tańcem i piosenką,

    bo to milsze jest od słów.

           Hej-ha,  hej-ha, i ty, i ja  ( bis )

2. Naradzimy się z ptaszkami,

    bo z nich każdy śpiewać rad.

    Zaśpiewają razem z nami,

    gdy wiosenny zagra wiatr.

          Hej-ha,  hej-ha, i ty, i ja   ( bis )

Piosenka składa się z dwóch zwrotek i refrenu.

Charakterystyczna dla piosenki jest zmiana metrum podczas refrenu z czteromiarowego na  trzymiarowe - wykorzystamy to w ćwiczeniu.

Poproście Rodziców aby przeczytali tekst piosenki ( dla przypomnienia ).

Jeżeli nie pamiętacie melodii to recytując tekst wykonajcie ćwiczenie:

podczas zwrotki zakreślajcie prawą ręką wzór kratki,  przy refrenie wzór węża.

Życzę miłej zabawy. 

GRA RODZINNA

Gra planszowa „Gdzie jest mama?” poleca się w ramach dzisiejszych zadań. Wystarczy wydrukować lub narysować kartę dla każdego gracza.

Gra polega na zaprowadzeniu kurczaka do mamy. Dziecko może grać samodzielnie lub z innym członkiem rodziny. Każdy gracz musi mieć swoją indywidualną planszę, rzuca kostką i koloruje tyle pól, ile oczek wypadnie. Wygrywa ta osoba, która jak najszybciej doprowadzi swoje zwierzątko do mamy. Na polach z sylabami naśladujemy odgłosy zwierząt.

Powodzenia!

 

 

 

PIĄTEK

Posłuchajcie piosenki o wielkanocnym zającu. Na słowa: "Hopla, hopla, raz i dwa,  skacze zająć hopsasa" naśladuj skoki zająca.  

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

 

CZWARTEK

 

01.04.2021 r. – Religia – 5 latki

Temat: Raduję się zmartwychwstaniem Jezusa Alleluja!

  1. Modlitwa Ojcze Nasz
  2. Oglądanie opowieści biblijnej o zmartwychwstaniu Pana Jezusa https://www.youtube.com/watch?v=sC4o9AuysWw
  3. Modlitwa spontaniczna z rodzicami 

ZABAWY RUCHOWE

Zachęćcie  swoich  bliskich,  aby  razem  z  Wami  zamienili   się  w  świąteczne  postaci  tj: kurczaczki,  baranki  i  zajączki.

"Bieg  kur  z  kurczątkami" - najstarsza  osoba  z  zabawy  jest  kwoką,  która  biegnie  przodem i  wyznacza  trasę  biegu,  a  za  nią  kurczątka (pamiętajcie,  aby  naśladować  odgłosy  i  bieg  małych  skulonych         kurcząt) - możecie  biegać po  różnych  pomieszczeniach,  ale  pamiętajcie  o  Waszym  bezpieczeństwie.

 

"Wielkanocne  zajączki" -  wyznaczcie  sobie  cel  wyścigu - może  znajdować  się  tam  marchewka ( a po  drodze  usuńcie  niebezpieczne  przedmioty),  dla  utrudnienia  między  kolona  należy włożyć  woreczek (ale  pewnie  nie  macie  w  domu,  więc  może  to  być  poskładana  ściereczka  lub  maleńka  maskotka) - na  słowo START  skaczecie,  jak  zajączki  -  kto  prędzej  do  wyznaczonej  mety.

 

"Slalom  baranków"  - poukładajcie  sobie  po  pokoju  różne  przeszkody (mogą  to być  krzesła,  większe  maskotki,  itp ),  Wasza  trasa  może  przebiegać  też  przez  różne  pomieszczenia,  wyznaczcie  metę swojej  trasy - a  teraz  w  parze  ze  swoją  Mamusią  lub  Tatusiem  pokonajcie   swój  tor  przeszkód (umówcie  się  jakim  sposobem  będziecie  się  przemieszczać - bieg,  podskoki, przeskakiwanie).

 

"Turlamy   jajeczka" -  poszukajcie  w  domu  małej  piłeczki (lub  czegoś  okrągłego,  co  będziecie  mogli  toczyć)  i   czegoś,  czym  będzie  można  ją  turlać (np  długa  drewniana  łyżka  lub  coś  innego,  co  zastąpi  laskę  gimnastyczną) - wyznaczamy  sobie  Start  i  Metę  -  najpierw  piłeczkę  to  celu  turla  dziecko,  a  nastepnie  rodzic.

Jeśli  Wasza  piłeczka  jest  lekka  możecie  położyć  ją  na  stole  -  z  jednej  strony  dmuchacie  ją  Wy,  a  z  drogiej  strony  rodzic - pilnujcie,  żeby  piłeczka  nie  spadła  ze  stołu.

(zabawy  te  możecie  także  powtórzyć,  gdy  wyjdziecie  do  ogrodu).

 

ŚRODA

SYMBOLE WIELKANOCNE - BARANEK

1. Ciekawostki o barankach i  owieczkach. Dowiedz się więcej

  filmik

2. Pośpiewaj z barankiem.

  piosenka

3. Kolorowanka online

   kolorowanka

4. Świąteczny labirynt