shim

Biuletyn gr V - REKINKI

 

                      GRUPA V - REKINKI     

                 ROK SZKOLNY 2020/2021

Znalezione obrazy dla zapytania: dom rodzina

 

NAUCZANIE ZDALNE

 W TYM TYGODNIU REALIZUJEMY PROJEKT EKOLOGICZNY "MOGĘ ZATRZYMAĆ SMOG - PRZEDSZKOLAKU ZŁAP ODDECH"

 PIĄTEK

DZISIAJ ZAPRASZAMY NA ZABAWY Z CZYSTYM POWIETRZEM

Posłuchaj co to jest powietrze

Powietrze jest bezbarwne i bezwonne, nie posiada smaku i nie przewodzi prądu. Słabo rozpuszcza się w wodzie. Jego gęstość zależy od wielu czynników, m.in. od stopnia wilgotnościtemperatury czy składu, w tym zanieczyszczeń. Powietrze ulega sprężaniu i rozprężaniu, a także skraplaniu. Bez zasilonego w tlen powietrza nie byłoby możliwe życie na Ziemi.

ZAPRASZAMY NA ZABAWY Z  NIM: 

„Zatkany nos”

Dziecko zatyka nos i usta na kilka sekund. Następnie dorosły zadaje pytania:

Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? Oddychać.

Czym oddychamy? Powietrzem.

- Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? Udusilibyśmy się. Nie można żyć bez powietrza.

"Masażyk"

Dziecko siada na podłodze, za nim siada dorosły i wykonuje masażyk w rytm utworu „BOLERO” M.RAVELA

- Opuszkami paluszków wpinamy się od dołu do góry pleców,

- Głaszczemy rączkami plecy,

- Jednym paluszkiem kreślimy koła - kulę ziemską,

Po zakończeniu utworu może nastąpić zamiana ról.

„Bulgotanie”

Udowadniamy że powietrze istnieje. Ustawiamy na stoliku przezroczystą szklankę napełniona wodą i dmuchamy na jej powierzchnię – na tafli wody ukazują się małe fale. Następnie bierzemy słomkę zanurzamy ją w wodzie. Kiedy wydychamy powietrze woda bulgocze. Wydychane przez nas powietrze ukazuje się w postaci bąbelków i wypływa na powierzchnię. Powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne, dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć.

Starszym dzieciom możemy zabawę uatrakcyjnić dolewając troszeczkę mydła czy płynu do mycia naczyń, jednak upewnijmy się najpierw czy dziecko prawidłowo wydycha powietrze.Trzymając się zasady „Wdech nosem – wydech ustami” 

Ćwiczenie „Drzewo wesołe – drzewo smutne”.

(Dziecko i dorosły przygotowują kartki papieru, którą składają na dwie równe połowy i kolorowe kredki)

Każdy z Was na jednej połowie kartki narysuje drzewo, które jest smutne.

odpowiedzcie

Jak takie drzewo może wyglądać? Co mu przeszkadza w życiu? Jakie jest jego otoczenie i ono samo?

Następnie na drugiej połowie razem rysują drzewo wesołe.

odpowiedzcie

Czym różni się od smutnego? Co sprzyja jego egzystencji?

KARTY PRACY Z PROJEKTU

 kolorowanka 

 odszukaj różnice

CZWARTEK

DZISIAJ UCZYMY SIĘ O  SMOGU

1. ZAGADKI

„Bywa czarny, siwy, bury. Płynie z kominów pod chmury" /dym/

Kto mieszka w jamie tuż nad Wisłą I zionął ogniem jak ognisko?" (smok)

2. ZAPRASZAMY NA FILM „SmoG”

3. Lepsze jednak czyste powietrze. Zapraszamy do wysłuchania piosenki.

4. Zapraszamy do zabawy rytmicznej ze zjawiskami  atmosferycznymi, które bardzo pomagają w walce ze smogiem.

5.Zapraszamy do dyktanda rysunkowego.

Przygotuj dużą białą kartkę i  kolorowe kredki. Uważnie słuchając  co czyta dorosły  spróbuj narysować  dokładnie taki obrazek

(dorosły nie śpieszy się z czytaniem, czeka, aż dziecko skończy rysować zadanie dopiero czyta kolejne. Może przypominać  ale nie liczy, nie wskazuje i nie radzi, po prostu nadzoruje samodzielną pracę dziecka)

  • Na środku kartki narysuj wysoki komin w biało czerwone paski.
  • Z komina dymią cztery małe kolorowe   kwiatki.
  • Nad kominem świeci słonko i płyną dwie wesołe chmurki.
  • Obok komina rośnie zielona trawka.
  • Na kominie usiadły dwa motyle.

6. Spójrz na historyjkę obrazkową i odpowiedz na pytanie kto jest groźniejszy Smok czy Smog?.

Dorosły może poczytać Wam tekst.

 

Jeżeli nie jesteście zmęczeni to możecie wydrukować i pokolorować.

7. Teraz  ćwiczenia na zdrowe płuca. 

Dorosły może uchylić okno. 10 razy - zróbcie głęboki wdech nosem podnosząc ręce w górę (potrzymaj powietrze licząc do trzech) i wypuść powietrze ustami opuszczając ręce w dół.

8. KARTA PRACY Z PROJEKTU

 plątaninka

 kolorowanka pojazdy

Religia zdalna 15.04

Temat: Kościół naszym domem

  1. Spontaniczna modlitwa rodzica z dzieckiem
  2. Piosenka „kościół naszym domem” 
  3. Zagadka „Co niedzielę tu wchodzimy i w nim wspólnie się modlimy.”
  4. Opowiadanie

„Julka w niedzielny poranek wybrała się z rodzicami do kościoła. Przy drzwiach wejściowych mama pomogła jej umoczyć rękę w wodzie święconej i Julka uczyniła znak krzyża. Następnie cała rodzina weszła do środka. Julka uklękła obok mamy, by przywitać się z dobrym Bogiem. Kiedy cicho usiadła w ławce, zauważyła Kacpra, który stał niedaleko ze swoim tatą. Gdy zaczęła się Msza Święta, ksiądz Jan, kuzyn mamy Julki, zaprosił wszystkie dzieci, aby podeszły bliżej, i powiedział:

– Kościół jest domem Boga. Jest miejscem, do którego przychodzimy, aby przypominać sobie o Bogu, słuchać o Nim i modlić się. Niektórzy ludzie wchodzą chętnie do kościoła, gdy przechodzą obok niego, aby się chwilę pomodlić. Wiedzą, że tutaj mogą łatwiej spotkać się z Bogiem. W kościele gromadzimy się przy specjalnym stole, który nazywa się ołtarz. Wygląda on bardzo odświętnie: jest przykryty białym obrusem, stoją na nim świece, a przy nim kwiaty. Wszystko, co znajduje się w kościele, przypomina nam o dobrym Bogu.

Po skończonej Mszy Świętej, gdy wszyscy wyszli z kościoła, Julka zapytała mamę, dlaczego w kościele jest tak dużo kwiatów.

– Ludzie chcą w ten sposób podziękować Bogu za to, że troszczy się o nich.

– A jeśli nie mam kwiatka, to jak mogę podziękować Bogu?

– Wystarczy, że powiesz Mu „dziękuję”. Na pewno cię usłyszy.

Julka wróciła do kościoła, uklękła przy ołtarzu i najpiękniej jak umiała podziękowała Bogu za to, że opiekuje się nią i jej rodziną.”

 5. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat opowiadania:

– Co Julka uczyniła po wejściu do kościoła?

– Czyim domem jest kościół?

– Po co chodzimy do kościoła?

6. Modlitwa

Boże, ty podarowałeś nam dom, w którym czujemy się bezpieczni. Dziękujemy Ci za nasz kościół i prosimy Cię, abyśmy zawsze dobrze się w nim czuli i chętnie do niego przychodzili opowiadać Ci o naszych troskach. Amen

UWAGA KONKURS!!!

Wybuduj z klocków lub innych dostępnych materiałów kościół. Zrób zdjęcie wykonanej przez Ciebie pracy konstrukcyjnej.

Następnie wyślij zdjęcie na adres zadania.mp20@gmail.com . Będą niespodzianki J Miłej zabawy J J J

ŚRODA

RELIGIA 14.04.2021 r.

Temat: Kościół miejscem spotkania z Jezusem cd.

  1. Modlitwa piosenką „Bóg kocha mnie” 
  2. Animacja pt. Co robimy w kościele cz.2 ? 
  3. Ułóż puzzle pt. Wnętrze kościoła 

 

DZISIAJ SEGREGAUJEMY ŚMIECI

1. Zapraszamy do obejrzenia filmiku

2. PRACA PLASTYCZNO - TECHNICZNA

Przygotujcie: nożyczki, kolorowy papier, klej, gazety z reklam sklepowych. Wycinajcie różne produkty i segregujcie je do zalecanych koszy na śmieci. Stwórzcie podobne prace podglądając podany wzór.

 

3. Ważna piosenka "Gdzie jedzie śmieciarka”

Tekst podpowie Wam gdzie pojadą posegregowane odpady i co to jest wysypisko śmieci?

PROŚBA DO WSZYSTKICH DZIECI

A ja mam prośbę do dzieci by nie zostawiały śmieci.

Czy to w górach, czy nad morzem cały kraj jest naszym domem.

Tu mieszkamy, tu żyjemy i tu ładnie mieć pragniemy.

4. KARTA PRACY Z PROJEKTU

  zadanie

5. ZADANIE DETEKTYWISTYCZNE

Wyszukaj z osobą dorosłą we własnym domu opakowanie, na którym znajdziesz taki znak. Dowiedzcie się co on oznacza.

Pokoloruj go w odpowiednim kolorze.

 

WTOREK

JESTEŚMY EKOLOGICZNI

Jest Ci ekologia bliska?

Nie zaśmiecaj środowiska!

Po pikniku, po biwaku

Zawsze sprzątaj przedszkolaku!

Nie rozrzucaj wkoło śmieci!

Śmieć do kosza zawsze leci

Dobrze, gdy do właściwego

Segregację znaj kolego!

Szanuj zieleń, nie depcz trawy

I wybieraj do zabawy

Otoczenia odpowiednie

Niech przy Tobie kwiat nie więdnie! 

Dbaj o ilość lania wody

Nie lej tylko dla przygody

Woda ważna jest dla życia

Czysta – zdatna do użycia

Wody więc nie zanieczyszczaj

Jeśli ekologia bliska

By też mogły żyć zwierzęta

I rośliny – zapamiętaj! 

Dbaj o otoczenie całe

Źródła mocy doskonałe

Czerp energię z wiatru, słońca

Nie świeć światła tak bez końca 

Musisz zadbać o planetę

Szanuj ją tak, jak Kobietę

Stosuj dobre zachowania

Warte do naśladowana

Autor: Agata Dziechciarczyk

1. JAK PAN PROFESOR I PISARKA ZOSTALI EKOLOGAMI 

Obejrzyjcie uważnie filmik i pomyślcie czy Wy też możecie zostać ekologami?

2. WYSŁUCHAJCIE PIOSENKI DLA EKOLOGA

3. PRAWDA I FAŁSZ

Dorosły pyta czytając tekst, dzieci odpowiadają- Prawda-Fałsz

EKOLOG TO:

  • Człowiek, który ceruje dziury?
  • Dokarmia ptaki w zimie?
  • Segreguje śmieci?
  • Oszczędza wodę i prąd?
  • Słucha głośnej muzyki w lesie?
  • Myje auto w rzece?
  • Sadzi młode drzewka?
  • Wypala łąkę?
  • Kocha ptaki i zwierzęta?
  • Pomaga przyrodzie?

Jeżeli odpowiedziałeś prawidłowo na wszystkie pytania BRAWO!!!

Jesteś już ekologiem.

4. KARTY PRACY Z PROJEKTU 

  kolorowanka 1

  kolorowanka 2

 

PONIEDZIAŁEK

22 KWIETNIA OBCHODZIMY ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI

1. Wiersz dla Ziemi

„ZMARTWIENIA ZIEMI” (autor nieznany)

Ziemia jest domem moim i twoim i bardzo o to się niepokoi:

Czy ją szanują dorośli i dzieci? Jak długo Słońce będzie nam świecić?

Czy o nią dbamy wciąż należycie? Jak długo będzie na Ziemi życie?

Czy ochrona Ziemi to tylko moda? Bo jeśli tak – to wielka szkoda.

 - Nie martw się Ziemio – mówią jej dzieci

 - Słońce cudownie dzisiaj nam świeci.

Ptaki fruwają i szemrze woda, a na ochronę ciebie sił nam nie szkoda.

My o ochronie zaś pamiętamy i zniszczyć ciebie nigdy nie damy.

2. Wysłuchajcie piosenki i dowiedzcie się jaka jest Ziemia.

3. Przesłanie - „Gaja znaczy Ziemia”

Zapraszamy do obejrzenia filmiku

4. Pokoloruj planetę Ziemię  powiedz dlaczego właśnie dziś jest zadowolona.

5. PANI ELIZA ZAPRASZA WAS DO ZABAW RYTMICZNYCH

   zabawy z mieszkańcami planety Ziemi

Do zabawy przygotujcie dwie duże łyżki

6. KARTA PRACY Z PROJEKTU

 ćwiczenia graficzne

LOGOPEDIA 

1. Wykonaj polecenia zawarte w poniższym linku: ćwiczenia aparatu mowy, wysłuchaj opowiadanie, odpowiedz na pytania, powtórz słowa.

                              https://voca.ro/1c0vGMctYd1t

2. Rozwiąż zagadki: 

- Do morza stale ucieka. To….

- Wicher, biją pioruny, ulewa duża. To….

- Poprzedza wiele burz, niesie go wiatr. To…..

3. Który wyraz nie rymuje się z pozostałymi? 

              - beczka, apaszka, teczka, rzeczka, kurteczka

              - kaszka, blaszka, ważka, czapka, apaszka

              - nuda, ruda, rada, buda, cuda

              - duma, guma, suma, pies, kuma

4.  Powtórz zdania:

 

            Król Karol kupił królowej Karolinie korale.

 

            Starszy brat Staszka pałaszuje pyszną kaszkę.

 

            Suchą szosą jedzie szybki srebrny samochód.

 

            Trzy kaczuszki idą leśną dróżką.

 

 TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta z wiejskiego podwórka

PIĄTEK 

1. Zagadka, kto dzisiaj będzie bohaterem dnia?

Choć się zielonej trawy naje,

to jednak białe mleko daje.   

Lubi owies, lubi siano,

Rży i parska w stajni rano.

Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.

2. Obejrzyj filmik edukacyjny o mleku

 Jak produkowane jest mleko?

3. Pośpiewajmy razem

 Piosenka „Kotek i krówka”

4. Teraz trochę ruchu - ruletka ćwiczenia gimnastyczne

5. Poszukaj zwierząt z zagadki i pokoloruj

 karta pracy

6.Praca plastyczna do wyboru

Praca plastyczna orgiami z kółek

 kolorowanka 1

 kolorowanka 2

Dla chętnych eksperymenty z mlekiem

CZWARTEK

1. Przyjrzyj się obrazkowi:

 

Powiedz, czyj to dom i jak się nazywa?

2. Kto mieszka w kurniku? – rozwiąż zagadki, a otrzymasz odpowiedź na to pytanie.

Chodzi po podwórku i grzebie łapkami. Znosi jajka. Mówią o niej ptak domowy, nazwijcie ją sami. (kura)

 

Maleńkie, puszyste, gdy wrona je spłoszy, wnet z piskiem się kryją pod skrzydła kokoszki. (kurczęta)

 

W każdej wsi jest wielki budzik, który co dzień wszystkich budzi. (kogut)

 

Lubię pływać w stawie, każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.(kaczka)

 

Chodzę gęsiego, białe piórka mam i po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)

 

Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij, popatrz – mam korale.
Po podwórku dumnie kroczę, jak się złoszczę, to gulgoczę. (indyk)

3. Nazwij zwierzęta na obrazkach:

 

 

 

4. Kurki zbierają ziarenka – ćwiczenia oddechowe: na środku stolika położona jest kartka z narysowaną miską. Na stoliku rozrzucone są kulki z krepiny. Zadaniem dziecka jest zebranie za pomocą słomki jak największej ilości „ziarenek” (kulek z krepiny) do miski.

UWAGA! Kulki muszą być na tyle duże, żeby dziecko nie wciągnęło ich do słomki!!

5. Liczymy jajka – ćwiczenia matematyczne.

– Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?

– Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?